14 Dagen NRC

Voor NRC ontwikkelde ik een onboarding voor nieuwe klanten, om kennis te maken met alle diensten die zij bieden.

Een onboarding waarmee je alles van NRC leert kennen

NRC wilde graag de onboarding voor nieuwe abonnees verbeteren, omdat veel mensen nu afhaken na 14 dagen zonder dat zij alle diensten van NRC hebben verkend. 'Misschien is er wel iets dat beter bij hen past, maar weten zij van het bestaan niet af'.

De ontwerpvraag

In eerste instantie wilde NRC graag een oplossing om het percentage 'afhakers' na hun proefperiode te verlagen. Echter bleek uit het onderzoek van mijn team en mij dat dit percentage niet heel groot is. Feit was wel dat er een oplossing moest komen om meer abonnees binnen te halen, daarom besloten mijn team en ik ons te richten op een ander probleem dat uit ons onderzoek naar voren kwam: de vergrijzing van NRC. Ons doel was dan ook om een oplossing te ontwerpen die het afhaakpercentage naar beneden haalt en ook een nieuwe, jongere doelgroep aanspreekt.

De belangrijkste
onderzoeksresultaten

Probleem

Veel mensen weten niet dat NRC veel diverse diensten biedt. Doordat dit niet duidelijk wordt aangegeven in de bestaande proefperiode haken zij sneller af.

Aanpak

Personalisatie zorgt ervoor dat een gebruiker sneller bereid is om een product of dienst af te nemen, omdat zij zich gehoord en gewaardeerd voelen.

Device

De doelgroep leest het vaakst de krant op hun mobiele telefoon, meestal via een app. Zij vinden het fijn om altijd en overal het nieuws te kunnen lezen en zijn graag up-to-date.

Dynamisch

De doelgroep heeft behoefte aan een dienst die zij ten alle tijden kunnen aanpassen, zodat het mee kan groeien met hun wensen, behoeften en persoonlijke situatie.

Het concept

Na een aantal brainstormtechnieken heb ik met mijn team 3 concepten bedacht aan de hand van de inzichten uit ons onderzoek. Daarvan sloot één concept helemaal aan op de onboarding en diverse diensten, de tweede was specifiek gericht op verjonging van de doelgroep. De derde viel hier precies tussenin. Zo wilden we NRC overtuigen van onze ondervindingen met betrekking tot het probleem en tegelijkertijd ook hun eigen aangegeven probleem behandelen. Alle drie de concepten zijn getest aan de hand van paper prototypes en het concept dat het beste werd ontvangen door NRC bleek het concept dat er tussenin lag; 14 Dagen NRC!

Nieuw ontwerp

Ouder project,
nieuw jasje

14 Dagen NRC is een project uit jaar 2 (2020) van mijn opleiding Communication & Multimedia Design. Omdat de uitvoering van dit project erg sterk was, maar de uitwerking van de app niet meer paste bij mijn huidige ontwerpskills, heb ik het UX/UI-ontwerp opnieuw gemaakt in 2025.

Het eindproduct!

Tijdens je proefperiode alle diensten van NRC leren kennen

Tijdens je proefperiode van 14 dagen krijg je als gebruiker elke dag een verrassing om NRC te leren kennen, bijvoorbeeld toegang tot een dienst of een gratis product. Dit gebeurt door een aftelkalender, denk een beetje aan de kerst Advent kalenders. Door elke dag een raampje te openen krijg je als proefabonnee op een laagdrempelige wijze alles te zien dat NRC te bieden heeft!

Beoordeel jouw verrassingen en krijg een persoonlijk voorstel

Door NRC te laten weten welke verrassingen (diensten) je wel en niet leuk vindt, kunnen zij jouw voorkeuren gebruiken om een persoonlijk, custom abonnement voor te stellen. Zo betaal je alleen voor de dienst(en) die je écht leuk vindt en gebruikt.

Benieuwd naar meer?

Bekijk dan ook mijn andere cases