





BeleggerUitlegger
Voor BeleggerUitlegger, een initiatief van Stichting Capital Amsterdam (SCA), ontwikkelde ik een complete huisstijl, website, illustraties en een groot aantal promotionele uitingen en lesmaterialen.
BELEGGER-
UITLEGGER
Stichting Capital Amsterdam (SCA) vroeg mij in 2021 om de visuele branding te verzorgen voor hun nieuwe non-profit platform; BeleggerUitlegger. Ik ben betrokken bij de ontwikkeling van lesmaterialen, promotionele -en formele uitingen, animaties en zelfs social media marketing. Samen met mijn collega, die lesmaterialen en content levert voor dit project, heb ik BeleggerUitlegger uit de kinderschoenen laten groeien tot waar het nu is. En dit doen we nog steeds met veel plezier!
Een onafhankelijk, betrouwbaar platform
Wat is Belegger-
Uitlegger?
dat jongeren alles leert over alle positieve -en negatieve aspecten over beleggen, sparen en omgaan met geld. Dit doen zij door lesmaterialen te ontwikkelen voor op middelbare scholen, in te zetten op social media en het aanbieden van relevante en actuele informatie.

De ontwerpvraag
De doelgroep van BeleggerUitlegger bestaat uit jongeren op de middelbare school die les krijgen in (bedrijfs)economie. Aan mij de uitdaging om branding te ontwikkelen die past bij die doelgroep en bij de missie van BeleggerUitlegger. De wensen: speels, herkenbaar en vrolijk met veel illustraties.
Toen SCA mij benaderde bestond er slechts een naam en idee voor het platform. Het was aan mij om ervoor te zorgen dat BeleggerUitlegger visueel gemaakt werd, het liefst speels en vrolijk zodat het jongeren aanspreekt, maar zeker niet te kinderachtig.
Om de stijl extra kracht mee te geven heb ik gebruik gemaakt van illustratie; dit zorgt ervoor dat de stijl echt gaat 'leven'. De characters zorgen voor herkenbaarheid, consistentie en ook een stukje persoonlijkheid in de communicatieuitingen van het platform.
VISUAL BRANDING


Kleurstelling
De kleuren heb ik gekozen op basis van kleurenpsychologie en stralen vrolijkheid, duurzaamheid en betrouwbaarheid op, terwijl ze tegelijkertijd ook een speelse combinatie vormen.


Het logo
Het logo van BeleggerUitlegger is een geldboompje. Dat boompje is een metafoor voor beleggen; als je hem water geeft groeit het (als je goed handelt maak je koerswinst) en als je hem niet goed verzorgt gaat hij dood (als je niet slim handelt kun je verlies maken). Het font is stoer, opvallend en herkenbaar.


Character design
Ik heb een aantal personages ontwikkeld die BeleggerUitlegger vertegenwoordigen. Hierbij heb ik rekening gehouden met diversiteit en inclusiviteit. De stier staat symbool voor 'bull market'; een stijgende koers.

BeleggerUitlegger moest een website krijgen met als hoofddoelgroep leerlingen van de middelbare school. Hun (bedrijfs)-economiedocenten werden subdoelgroep.
Het deel voor leerlingen moest vooral dienen als betrouwbare informatievoorziening. Zo is er woordenboek met beleggingstermen (BeleggerABC), lees,- kijk,- en luistertips, actueel nieuws over geld en beleggen en een FAQ, waarin beleggingsexperts vragen van leerlingen beantwoorden. Het deel voor docenten bevat door BeleggerUitlegger ontwikkeld lesmateriaal dat ze kunnen inzetten in hun klaslokaal.
WEBSITE DESIGN
BEKIJK WEBSITE CASE


BeleggerUitlegger maakt zelf lesmateriaal. Zo hebben mijn collega en ik twee volwaardige lesboeken voor in het economielokaal ontwikkeld: Hallo Geld (VMBO) en Hallo Beleggen (HAVO/VWO). Mijn collega verzorgde, in samenwerking met andere auteurs, de input voor de boeken en vervolgens was het aan mij de taak om ze in een mooi jasje te steken in BU-stijl en met veel illustratie. Bekijk hieronder de inkijkexemplaren:
Lesmodules
HALLO GELD
& HALLO BELEGGEN


Ieder jaar maak ik een nieuwe poster die verstuurd wordt naar elke middelbare school in Nederland. Zo heb ik een poster ontworpen die past bij de module 'Hallo Geld'. Ook is er een poster die met een QR-code leidt naar een informatieve landingspagina over het fenomeen 'slapend rijk worden', met de boodschap: als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat het meestal ook.
POSTERS








"Een Rijk Leven" - Bekijk de landingspagina
Infographic BeleggerUitlegger en ScholenStrijd
"Hallo Geld" - Poster bij lesmodule
"Beursdieren" - Dieren en hun betekenis in de beleggingswereld
Flyers
Ter promotie van BeleggerUitlegger (en ScholeStrijd) heb ik twee flyers gemaakt. Eén informatieve variant met informatie over beide platformen, en één flyer die alle lesmaterialen toont die BeleggerUitlegger te bieden heeft. Deze flyers worden o.a. uitgedeeld bij congressen en meegestuurd met de bestelde lesmodules en jaarlijkse posterzending.




Visual branding
Toen SCA mij benaderde bestond er slechts een naam en idee voor het platform. Het was aan mij om ervoor te zorgen dat BeleggerUitlegger visueel gemaakt werd, het liefst speels en vrolijk zodat het jongeren aanspreekt, maar zeker niet te kinderachtig.
Om de stijl extra kracht mee te geven heb ik gebruik gemaakt van illustratie; dit zorgt ervoor dat de stijl echt gaat 'leven'. De characters zorgen voor herkenbaarheid, consistentie en ook een stukje persoonlijkheid in de communicatieuitingen van het platform.



