Silicon

Voor Silicon Refractory Anchoring Solutions heb ik een een visuele rebranding mogen doen.

Een nieuwe huisstijl voor een familiebedrijf

Silicon Refractory Anchoring Solutions is een familiebedrijf dat zich specialiseert op de productie en verkoop van vuurvaste ankers. Ze hadden sinds de oprichting in 1982 nooit meer een nieuw logo gehad, en de huisstijl was ook outdated. Een spannende stap voor het bedrijf om uit hun comfort zone te stappen en voor mij dan ook een mooie uitdaging.

Rebranding

De ontwerpvraag

Silicon wilde graag moderniseren en als onderdeel daarvan mocht ik de visuele identiteit opnieuw vaststellen. De wensen: een modernere huisstijl die past bij de werkzaamheden, missie en visie van het bedrijf. Belangrijk was dat het nog steeds herkenbaar en vertrouwd 'Silicon' zou blijven.

Het logo

De golvende gele lijn staat symbool voor een vuurvast anker, het product waarin zij zich specialiseren. Deze heb ik behouden vanuit het bestaande logo omdat het een herkenbaar element is, maar ik heb hem wel verfijnd. Het logo is eenvoudiger en heeft een stoerder, opvallender font dat beter past bij de industrie waarin zij zich bevinden.

Een nieuwe styleguide

In de oude huisstijl kwamen kleuren voor als donkerrood en blauw. Deze kleuren waren destijds gekozen omdat ze het mooi vonden en sloten niet goed aan bij wat Silicon nu wilde uitstralen. In plaats daarvan heb ik de keuze gemaakt om het geel te behouden als belangrijke accentkleur, en verder te werken met grijstinten om het metaal te symboliseren. Zo komt de identiteit van het bedrijf goed naar voren.

Silicon heeft een gepatenteerd product dat, wanneer in grote getallen naast elkaar gelast, de vorm heeft van een hexagon, waar ze enorm trots op zijn. Vandaar dat hexagons belangrijke vormen zijn die terugkomen in de huisstijl.

Het logo

De golvende gele lijn staat symbool voor een vuurvast anker, het product waarin zij zich specialiseren. Deze heb ik behouden vanuit het bestaande logo omdat het een herkenbaar element is, maar ik heb hem wel verfijnd. Het logo is eenvoudiger en heeft een stoerder, opvallender font dat beter past bij de industrie waarin zij zich bevinden.

Een nieuwe styleguide

In de oude huisstijl kwamen kleuren voor als donkerrood en blauw. Deze kleuren waren destijds gekozen omdat ze het mooi vonden en sloten niet goed aan bij wat Silicon nu wilde uitstralen. In plaats daarvan heb ik de keuze gemaakt om het geel te behouden als belangrijke accentkleur, en verder te werken met grijstinten om het metaal te symboliseren. Zo komt de identiteit van het bedrijf goed naar voren.

Silicon heeft een gepatenteerd product dat, wanneer in grote getallen naast elkaar gelast, de vorm heeft van een hexagon, waar ze enorm trots op zijn. Vandaar dat hexagons belangrijke vormen zijn die terugkomen in de huisstijl.

Iconen voor de website

Iconen voor de website

Hoewel ik niet de website van Silicon heb ontworpen, heb ik hiervoor wel visuals aangeleverd. Zo heb ik een uitgebreide custom iconenset ontwikkeld.

Hoewel ik niet de website van Silicon heb ontworpen, heb ik hiervoor wel visuals aangeleverd. Zo heb ik een uitgebreide custom iconenset ontwikkeld.

Hoe dat er dan uitziet in de praktijk?
Dat laat ik je graag zien.

Hoe dat er dan uitziet in de praktijk? Dat laat ik je graag zien.

Brochures voor klanten in diverse industriën

Ter promotie van hun producten en diensten heb ik brochures opnieuw ontworpen. Er moesten brochures komen voor alle diverse industrieën waar Silicon voor werkt. Ondanks de verschillende doelgroepen moest het ontwerp wel consistent zijn. Er is dus veel gericht beeldmateriaal gebruikt om dit voor elkaar te krijgen.

Productcatalogus

Productcatalogus

Een van de grootste projecten die omgezet moesten worden naar de nieuwe stijl was de productcatalogus; het grote boek waar álle vuurvaste ankers van Silicon in worden gepresenteerd. De uitdaging zat hier voornamelijk in het duidelijk weergeven van belangrijke technische data. Het boek zelf is niet vrij beschikbaar i.v.m. gepatenteerde producten, maar die kan ik je wel op aanvraag laten zien!

Een van de grootste projecten die omgezet moesten worden naar de nieuwe stijl was de productcatalogus; het grote boek waar álle vuurvaste ankers van Silicon in worden gepresenteerd. De uitdaging zat hier voornamelijk in het duidelijk weergeven van belangrijke technische data. Het boek zelf is niet vrij beschikbaar i.v.m. gepatenteerde producten, maar die kan ik je wel op aanvraag laten zien!

Visitekaartjes voor personeel

Een bedrijf dat producten en diensten verkoopt heeft natuurlijk visitekaartjes nodig. De wens was hierbij dat de missie van het bedrijf goed naar voren zou komen. Iedereen
in het bedrijf die klant -of bedrijfscontacten van buitenaf heeft, heeft een eigen kaartje gekregen.

Benieuwd naar meer?

Bekijk dan ook mijn andere cases

© Copyright 2025