Sinds de oprichting van Silicon in 1982 heeft het bedrijf hetzelfde logo en dezelfde huisstijl gehad. Het is een familiebedrijf in vuurvaste ankers en lastechnologie en het logo was destijds door de familie zelf ontworpen. Dat is natuurlijk mooi, maar je kunt je dus misschien voorstellen dat hun visuele identiteit anno 2019 wel een opfrissertje kon gebruiken!


Daarom vroeg Silicon mij in 2019 om hun logo en huisstijl eens onder handen te nemen. Een mooie uitdaging die ik met veel plezier ben aangegaan.

Silicon werkte al sinds de oprichting met de kleur geel. Om het stukje herkenbaarheid te behouden heb ik ervoor gekozen om dit erin te houden, maar wel net even een frisser tintje. Verder zijn het vooral grijstinten; Silicon is een bedrijf dat met metaal werkt en dat wilde ik graag laten terugkomen.

De vormen komen voort uit een specialiteitsanker dat Silicon ontwikkelt. Wanneer die ankers in veelvoud bij elkaar gelast worden ontstaat namelijk de vorm van een hexagon. Deze vorm is dus erg kenmerkend voor het bedrijf.

Silicon werkte al sinds de oprichting met de kleur geel. Om het stukje herkenbaarheid te behouden heb ik ervoor gekozen om dit erin te houden, maar wel net even een frisser tintje. Verder zijn het vooral grijstinten; Silicon is een bedrijf dat met metaal werkt en dat wilde ik graag laten terugkomen.

De vormen komen voort uit een specialiteitsanker dat Silicon ontwikkelt. Wanneer die ankers in veelvoud bij elkaar gelast worden ontstaat namelijk de vorm van een hexagon. Deze vorm is dus erg kenmerkend voor het bedrijf.

De basisvorm van het logo is ook gebaseerd op een (globaler) vuurvast anker. Dit beeld op zich vond ik al erg sterk en wilde ik voor de herkenbaarheid dan ook behouden. Wel heb ik het logo verfijnd door te spelen met rondingen, fonts en de nieuwe geeltint, en het grijze vlak achter het logo weg te laten.

De basisvorm van het logo is ook gebaseerd op een (globaler) vuurvast anker. Dit beeld op zich vond ik al erg sterk en wilde ik voor de herkenbaarheid dan ook behouden. Wel heb ik het logo verfijnd door te spelen met rondingen, fonts en de nieuwe geeltint, en het grijze vlak achter het logo weg te laten.

Silicon ontwerpt en ontwikkelt vuurvaste ankers voor verschillende industriën. Daarnaast ontwikkelen zij ook nog eens lasmachines voor de installatie van die ankers én leveren zij de lasdienst op locatie - en dat allemaal zowel in eigen land als internationaal. Om hun producten en diensten te kunnen promoten hadden zij diverse brochures en flyers nodig. Een aantal bestond al en moest worden herontworpen, andere brochures moesten nieuw worden toegevoegd aan de collectie; soms zelfs in meerdere talen.

Silicon wilde graag een aantal zaken verduidelijken op hun website door middel van custom iconen. Zij hadden in hun voorgaande huisstijl nog helemaal geen gebruik gemaakt van iconen, dus deze set moest from scratch worden gemaakt. 


Om optimaal te kunnen afbeelden wat Silicon wilde laten zien was er wat onderzoek nodig. Het was namelijk van groot belang dat ik goed begreep wat bepaalde termen inhielden om ze zo goed mogelijk te kunnen doorvertalen naar iconen. Daarom heb ik met verschillende mensen (eigenaar, sales managers, communicatiemedewerkers en on-site lassers) gesproken en diverse fotobeelden opgevraagd.

'Time Efficiency'

'On Site Welding'

'Metallurgical Consultancy'

'Welding'

'Cement Industry'

'Quality Control'

'Rapid Arc Welding'

'Machine Rental'

'Material Traceability (PMI)'

'Applicable in Every Industry'

'Contracting Specialists'

'In-House Manufacturing'

'In-house Engineering'

'Total Quality Control'

'Safety Excellence'

'World Wide Logistics
& Sales'

'Fast Delivery'

'Responsibility'

© 2023 Melissa Woelders | KVK: 83613420

© 2023 Melissa Woelders | KVK: 83613420